Oktatási fórum Csömörön
2025. 03. 9.
Ám nevezhetjük a csömöri Tisza-sziget első nagy rendezvényének is a neves szakmai szereplőkkel megtartott március 6-i oktatási fórumot.
Nahalka István Csömörön élő neves közoktatás-kutató, Törley-Katalin a Tanítanék Mozgalom alapítója és vezetője (Piltz Olivér mellett) és Tarr Zoltán a Tisza Párt alelnöke, európai uniós képviselőként pedig az EU kulturális bizottságának tagja állt a pódiumra csütörtök este 7 órakor. A művelődési ház nagyterme teljesen megtelt, ami kb. 150 érdeklődőt jelentett.
Trázsi Erzsébet korábbi helyi zenetanár felvezetésében a településnek a hazai oktatásügyben betöltött különleges szerepét ismertette:
Csömör állt ellen legtovább Magyarországon az iskolaállamosítási folyamatnak; a helyi önkormányzat nem csak látványos szolidaritást vállalt a pedagógusok követelése mellett, hanem Kié az iskola? címmel a településnek komoly hírnevet szerző szakmai fórumot szervezte meg az iskolák fenntartási kérdéseiről; a felvezetőben az is elhangzott, hogy ismert oktatáskutatók is kötődnek a településhez, pl. Nahalka István közoktatás-kutató, Fábri István felsőoktatási elemző szociológus (a település polgármestere), Fábri György ELTE-PPK dékánhelyettes, társadalomkutató-a felsőoktatási rangsorokkutatás hazai és nemzetközileg elismert személyisége.
Az előadók felvezető eszmefuttásaikban több aktuális oktatási problémát érintettek a közoktatás témakörében. Nahalka István többek között a nemzeti alaptanterv problémáira utalt, az értelmetlen nagy óraszámra, majd felhívta a figyelmet arra az ellentmondásra, miszerint éppen európai uniós forrásokból hajtották végre az oktatás központosítását. Erre reagálva Tarr Zoltán elmondta, hogy az ilyesmikre már nagyon figyelnek az Európai Unióban, a Klebelsberg Központ megszüntetése pedig prioritás a Tisza Párt programjában. Törley Katalin a pedagógusok alulfizetettségére hívta fel a figyelmet, és a pedagógiai autonómia visszaállítását emelte ki egyik fő feladatként. Tóth Bence tanár a pedagógus képzésre jelentkezők számának radikális csökkenését emelte ki.
A közönség soraiból is több kérdés érkezett, pl.: a mesterséges intelligencia szerepe a jövő közoktatásában; a pedagógusok megbecsültségének problémája a szülők körében; érzelmi intelligencia fontossága az oktatás során; a szabad tankönyvválasztás fontossága. Ám amikor az egyik hozzászóló a legfontosabb öt megoldandó oktatási problémára kérdezett rá, már némileg érződött az átgondolt oktatáspolitikai-pedagógiai koncepció hiánya az előadók többségénél.
Mindenesetre tény: a településen régóta nem kísért ekkora érdeklődés társadalompolitikai fórumot, ahol sok szülő, helyi értelmiségi, közéleti személyiség, aktív helyi polgár volt jelen.
A múlt év nyarán megalakult Csömöri Forrás Tisza Sziget igen aktív a településen, mondhatni az egyetlen pártpolitikai jellegű közösség, amely érdemi tevékenységet végez. (Igaz, az országban gombamódra szaporodó Tisza-szigetek nem pártpolitikai alapon szerveződnek, hivatalosan és ténylegesen is civil csoportok, na de hát azért ezek a frissen alakult közösségek mégis csak a Magyar Péter vezette Tisza-párt helyi politikai mozgalmai, társadalmi aktivista csoportjai.) Augusztusban a Csömöri Horgásztónál tartották valódi zászlóbontó eseményüket, ahol Gerzsenyi Gabriella európai parlamenti képviselő mellet már akkor is Tarr Zoltán, a Tisza Párt európai parlamenti képviselőcsoportjának vezetője képviselte a pártot. (Tarr Zoltán református lelkész nem első csömöri jelenlétét egyébként valószínűleg az magyarázza, hogy ő a közeli XVI. kerületben, Cinkotán lakik.) A tiszásokat gyakran látni az utcán, különösen a piacnapokon standolnak és beszélgetnek a járókelőkkel, de egyre több az általuk bedobott szórólap és plakát is a településen.
(Fotó: Hartmann József és Facebook.com/p/Csömöri-Forrás-TISZA-SZIGET.)
Hozzászólok