Pro és kontra a 3. sz. bekötőről

A megépülő 3. számú bekötőút nyomvonalára az előző önkormányzati vezetés mondott áment, és költött el 200 millió forintot – hitelből – a földek kisajátítására úgy, hogy nem állt rendelkezésre semmiféle hatástanulmány a forgalom, a környezetterhelés, az itt élők életminőségének pozitív és/vagy negatív változásáról, egyszóval az új út szükségességét alátámasztó tényekről. Hivatalos hatástanulmány hiányában kénytelenek vagyunk a magunk fejéből összeszedni a 3. számú bekötőút várható előnyeit és hátrányait.

Várható előnyök:

  • A Középhegyen és Szedervölgyi településrészen élők számára a falut elkerülő,gyorsabb bejutás a fővárosba vagy az M0-s autóútra;

  • A Széchenyi utcától északra (felfelé) lakók egy része gyorsabban jut majd el az M0-s szervízútra;

  • az átmenőforgalom csökkenésével várhatóan csökken a Rákóczi-Jókai-Major úton közlekedő autók száma, hogy milyen mértékben, az hatástanulmány hiányában kérdéses;

  • a Major úton várhatóan csökken a tehergépjármű forgalom.

Várható hátrányok:

  • növekedni fog a forgalom a Laki saroknál;

  • A Széchenyi út körforgalomtól Laki sarokig tartó szakaszán a kimenő forgalom növekedése miatt nagyobb lesz a zaj- és levegőszennyezés;

  • Csömör eddigi egyik legcsendesebb részén, a Rét utca, Fecske utca és Laki köz által határolt „háromszögben” érzékelhetően megnő majd a forgalom;

  • a várható előnyt kérdőjelezi meg az a tény, hogy az általános iskola a Major úton van, s ezért azok a szülők, akik munkába járáshoz ugyan a 3. számú bekötőutat használnák, továbbra is a Major út felé fogják elhagyni Csömört, hogy a gyermekeiket elszállítsák az iskolába;

  • a falu legkedveltebb és leginkább megóvásra érdemes szabadidős területét fogjakettészelni egy gyorsforgalmi út: a lovasok, gyalogos kirándulók, kerékpárosok, sportolók csak az úton átkelve, illetve a patakátkelésnél több száz méteren a gyorsforgalmi úton haladva közlekedhetnek;

  • a csömöri lápot ezentúl mindenki – beleértve az általános iskola tanulóit – csak egyforgalmas úton történő átkeléssel közelíthetik meg;

  • a horgásztóhoz vezető Palotai út, illetve a patak másik oldalán a Vágóhíd utca forgalma valószínűleg növekedne, mert a falu központjában élők ezen az útvonalon érhetik majd el a 3. számú bekötőutat a leggyorsabban, még ha nagyrészt földútról vagy kavicsos útról is van szó;

  • Csömör újabb irányba válik gyorsan, könnyen elhagyhatóvá, ezért a közbiztonság romolhat;

  • Mogyoród és Fót irányából a földutakon keresztül a tehergépjármű-forgalom is nőhet.

Ezek nyilvánvalóan csak feltételezések. Véleményünk szerint a nagy kérdés az, hogy az új út által generált forgalom-növekedés a Laki saroknál, a Széchenyi úton, a Vágóhíd utcán és a Palotai úton arányban áll-e a Rákóczi-Jókai-Major úton átmenő forgalom csökkenésével?